Subject: RE: Sisendipalve (01.08): 2040. aasta kliimaeesmärgi ettepanek
From: "Eliise Merila" <[email-masked]>
Cc: Merilyn Möls <[email-masked]>, "Laura Remmelgas" <[email-masked]>, "Kerli Kiili" <[email-masked]>
Date: Tue, 5 Aug 2025 13:34:48 +0300

Tere!

Täname kõiki laekunud sisendite eest! Kutsume huvitatud osapooli ka Eesti 
seisukohtade kavandit tutvustavale infoseminarile 12. augustil kell 13. 
Kalendrikutse leiab manusest ning samuti on võimalik liituda järgmise lingi 
kaudu: 
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YTMyYmI4MTYtZjNlNS00NDIwLWI2NDUtMDE5NTI1N2FhNjZl%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22982d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12%22%2c%22Oid%22%3a%2203bb59a1-cece-491d-9dcb-3305b087a04f%22%7d> 
Liitu koosolekuga kohe

Head!

Eliise

Eliise Merila
EL teemade valdkonnajuht | Välissuhete osakond

Head of EU affairs | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee> www.kliimaministeerium.ee

From: Eliise Merila
Sent: Friday, July 11, 2025 6:02 PM
Cc: Merilyn Möls <[email-masked]>; Laura Remmelgas 
<[email-masked]>; Kerli Kiili 
<[email-masked]>
Subject: Sisendipalve (01.08): 2040. aasta kliimaeesmärgi ettepanek

Head koostööpartnerid!

02.07 avaldas Euroopa Komisjon 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:52025PC0524&qid=1752138401376> 
2040. a kliimaeesmärgi seadmise ettepaneku. Selleks, et jõuda aastal 2050 
kliimaneutraalsuseni, on Euroopa Komisjon välja pakkunud vahe-eesmärgina 
vähendada kasvuhoonegaaside heidet ELi üleselt 2040. aastaks –90%. Tegemist 
on ELi ülese eesmärgiga, mis ei ole liikmesriikidele otsekohalduv. Eesmärgi 
jaotumine eri sektorite ja poliitikavaldkondade vahel lepitakse kokku eraldi 
valdkondlikes õigusaktides. Vastavad läbirääkimised algavad alates 2026. 
aastast.

Võrreldes varasemate vahe-eesmärkidega on näha, et sihtide seadmisel ja 
võimaluste hindamisel on lähenemine muutunud küpsemaks - lisaks 
protsentuaalsetele eesmärkidele on ettepanekus välja toodud ka soodustavad 
tingimused selleks, et eesmärkide poole liikuda:

1.	Määruse tekst viitab, et alates 2036. aastast võib 3% ELi 1990. aasta 
netoheitmest katta rahvusvaheliste süsinikukrediitidega.
2.	negatiivse heite arvestamine heitkogustega kauplemise süsteemi (HKS). 
Eesmärk on võimaldada sektorites, kus heidet on keeruline vähendada, 
kasutada selle kompenseerimiseks CO2 sidumise lahendusi. Küsimuseks on, kas 
negatiivsed heited võiks olla osa HKSist ning kui jah, kas sellele tuleks 
seada teatud piirangud või tuleks jätta negatiivsed heited HKSist 
eraldiseisvana.
3.	paindlikkused erinevate sektorite vahel, mis võimaldavad eesmärke 
saavutada kulutõhusalt.

Eesti seisab kindlasti varasemate seisukohtade põhjal selle eest, et koos 
heite vähendamise eesmärgi seadmisega määratletaks ka tingimused, mis selle 
saavutamist võimaldavad:

*                Uute tehnoloogiate olemasolu ja kättesaadavus, mis 
muudaksid 90% eesmärgi täitmise reaalselt võimalikuks;

*                Kõigi liikmesriikide, sh väikeste majanduste, võrdne 
ligipääs rahastusele;

*                Paindlikkus liikmesriikide erinevate lähtepositsioonide, 
eripärade ja senise panuse arvestamisel KHG heitkoguste vähendamisse.

Laias laastus on positiivne, et need tingimused on esialgses ettepanekus 
üldjoontes kajastatud. Samas näeme võimalusi nende selgemaks ja siduvamaks 
sõnastamiseks, mille eest seisame kindlasti ka läbirääkimiste käigus. Peame 
vajalikuks ka määrusesse ülevaatamisklausli lisamist.

Ettepanekut arutatakse edasi liikmesriikide vahel ja Euroopa Parlamendis. 
Läbirääkimistega soovitakse jõuda lõpule suhteliselt kiiresti – juba 
käesoleva aasta septembris-oktoobris on eesmärk jõuda liikmesriikide vahel 
ühispositsioonile, mille järel alustada trilooge Euroopa Parlamendiga.

Ettepaneku läbirääkimistel plaanime peamiselt toetuda juba eelmisel aastal 
kujundatud Eesti Vabariigi Valitsuse 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/dokumendiregister/toimikud/ad757795-5692-4f7f-90e9-fad09a43f16d/> 
2040. a kliimaeesmärgi seisukohtadele ning varasemaid seisukohti plaanis 
muuta ei ole. Eelnõu uute elementide (nt rahvusvahelised krediidid), osas 
kavandame koostada täiendavad seisukohad, mille osas palume teie arvamusi 
ettepaneku kohta tähtajaga 1.08 ( 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; 
<mailto:laura.remmelgas@kliimaministeerium> 
[email-masked]; 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]). Täiendavate seisukohtadega on kavas 
jõuda Vabariigi Valitsuse istungile augustis.

Lugupidamisega,

Eliise Merila
EL teemade valdkonnajuht | Välissuhete osakond

Head of EU affairs | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee> www.kliimaministeerium.ee